Belső tartásunk, világhoz való viszonyunk nagyban befolyásolja gerincünk helyzetét, állapotát, s ez összefügg azzal, hogy állás, járás közben milyen irányba néz a lábfejünk. Ugyanaz visszafelé is igaz. Aki egyenesen jár, nem tér ki a konfliktusok elől, felvállalja azokat. A kifelé néző lábfejű, kacsázó járású ember minden elől kitérő, sértődött személyiség, míg a befelé forduló lábfej zárkózottságra utal. Gazdája állandó bizonytalanságban él, s szüntelenül támadástól tartva örökké védekezik.
Rendkívül árulkodó az is, hogy hanyatt fekvésben, laza, elengedett testhelyzetben hogyan állnak a lábfejek.

  1. Egyenes tartás – a medence feszülésére utal. Az ilyen ember soha nem tud ellazulni, állandó erős kontroll alatt tartja önmagát.
  2. Bal láb egyenes, jobb láb lazán kifelé dől – a személyiség férfias oldala stabil, rendezett, de érzelmileg sérült, zárkózott.
  3. Bal láb lazán kifelé dől, jobb láb egyenes – a női oldal az erősebb, érzelmileg könnyebben nyit, főként érzelmei alapján dönt.
  4. Mindként láb lazán kifelé dől – mind női, mind férfi oldala stabil, rugalmas, harmonikus, oldott személyiség.

talp lenyomatát vizsgálva igen szembetűnő, egyéni jellegzetességeket figyelhetünk meg. A leggyakoribb elváltozások a következők:

  1. A talp belső oldali részének megkeményedése, elszarusodása – gyakori csípőficamban, térd és gerincbántalmak, valamint a genitáliák betegsége esetén. Konokság, keménység, anyagiasság jellemzi az ilyen embert, testi-lelki visszatartásra való hajlama túlsúlyban vagy székrekedésben is megnyilvánulhat.
  2. A külső talpél magvastagodása – az illető kedveli a földi élvezeteket, nehezen rugaszkodik el a kézzel fogható valóságtól, szereti a katonás rendet és a kézügyességet igénylő feladatokat.
  3. A sarok hátsó külső élének megvastagodása – kiegyensúlyozatlan személyiség, megvalósíthatatlan álmokat hajszol, elmaradásai pótlásával foglalkozik, meggondolatlan, előbb cselekszik, csak utána gondolkodik.
  4. Nincs vagy nagyon kicsi a saroklenyomat – az embernek a világgal, az anyagi dolgokkal rossz a kapcsolata, ha tehetséges is, nem tudja azt kamatoztatni.
  5. Széles, teljes lenyomatot adó nagy sarok – gazdája szereti az életet, megtalálta helyét a világban, az élet kihívásait feladatnak és nem nyűgnek tekinti.

A lábujjak egymáshoz való viszonyában a nagylábujj az „én” jelképe. Kitüntetett kapcsolatban van a társat, illetve gyerekeknél a szülőt jelképező 2. ujjal. A 3-5. ujjak jelképezik az összes többi embert, beleértve az illető gyerekeit is.

  1. A 2. lábujj felé elhajló nagy-lábujj – önállótlan, gyenge személyiségre utal, aki mindig másokba kapaszkodik.
  2. A nagylábujj talp felőli belső részének kipúposodása – a tehetség jele, minél erőteljesebb, annál kifejezettebb a tehetség.
  3. A nagylábujj külső felének bőrkeményedése – az illető még nem találta meg helyét a világban. A tehetség jelével együtt arra utal, hogy nem a megfelelő helyen tevékenykedik. Sürgős változtatásra lenne szüksége vagy a munkájában, vagy a magánéletében, attól függően, hogy a jobb vagy a bal lábon van-e a bőrkeményedés.
  4. A 2. lábujj hosszabbra nyúlik a nagylábujjnál – az illető fél a visszautasítástól, nem mer kérni, kívánságát, vágyait kerülő úton éri el.
  5. A 2. lábujj „ráül" a nagyujjra – az illető elnyomottnak, alárendeltnek érzi magát társa, vagy szülője mellett.
  6. Egyenes, talajt nem érintő, felfelé álló 2-3. ujj – kifinomult látásra, vizuális beállítottságra utal.
  7. Felfelé álló, talajt nem érintő 4-5. ujj – kifinomult hallás jele, az illető meghallgat másokat, de nem tűri a kritikát.
  8. A 4. ujjnak aláhajló 5. ujj – a türelmetlenség, a „lelki süketség"jele, az illető nem akarja hallani a rá vonatkozó kellemetlen dolgokat.

A láb jeleinek „olvasása” köny-nyen elsajátítható. Azonban „egy jel nem jel”, így óva intek mindenkit attól, hogy egyetlen jelzésből messzemenő következtetéseket vonjon le, mivel azt a láb egyéb jellegzetességeinek is alá kell támasztania.

Hegedűs Eta